söndag, februari 15, 2009

Yellow Tokyo - not yet in Tokyo

Jo.

Jag har landat.
Men staden känns främmande. 
Shibuya kändes litet.
Kanske för att det var tomt på folk i morse.

Tog en fika med Tomoko.
Det första jag träffar av mina fina, fina kollegor här i Tokyo.
Vi pratade om olika sätt att arbeta på och jag sa:

– Nu vet jag förstås inte hur vi gör här i… ehhh… …EEEEH… i Japan…!

…för det tog mig en halv minut att komma på vart jag befann mig någonstans.

Shibuya har förändrats för övrigt.
Favoritcaféet är borta, ett Burger King har tillkommit i staden där McDonkan hittills haft monopol och även ett Kebabställe som spelar ashög mellanösternmusik över halva Center Gai vilket känns… aningen surrealistiskt faktiskt.

Som sagt.
Mentalt har jag inte landat än.
Det lär nog dröja ett par veckor.
Kanske månader.

3 kommentar(er):

Anonym sa...

Vad har fått dig att flytta till Japan? Har läst lite på din sida, men inte riktigt förstått vad du ska göra där borta.

Anonym sa...

Och varför blev jag anonym, när jag faktiskt skrev att jag heter Anna? Jag är inte anonym, jag är Anna.

Rim sa...

Anonyma Anna:

Jag ska jobba här för H&M i Harajuku.
Blev anställd för över ett år sedan och genomgick en 9 månader lång utbildning inom H&M tillsammans med alla andra Floor Managers och Visual Merchandisers, och fick sedan vänta ytterligare ett halvår på att mitt visum skulle bli godkänt...

Men mest är det för att jag har velat bosätta mig i Tokyo i ett par år. H&M är bara en finfin ursäkt att flytta hit.