onsdag, januari 17, 2007

It's the Tokyo quirks!

Det finns så mycket småsaker jag borde skriva om. Lite quirky grejer som man inte är van vid där hemmavid. Jag åkte buss i Tokyo för första gången idag. Det var en upplevelse kan jag säga. Nä, säger ni, hur kan en bussresa vara intressant?! Jo, så här:

Det var en sån här skruttig buss. Jag ska ta kort på dem så småningom så att ni får se, men de är i alla fall lite halvskruttiga, som bussar brukar vara. Så går jag på och sätter mig där bak i den lilla bussen, intet ont anandes. Följande hann jag uppfatta i skrutthögtalaren från busschauffören under fyra hållplatser: "Ja, gott folk då åker vi." (Bussen stannar till vid rött ljus.) "Vi väntar några sekunder." (Bussen åker igen) "Vi åker igen." (Bussen svänger.) "Vi svänger, var försiktiga." (Bussen åker) "Nästa hållplats är... (+nåt artigt som jag inte uppfattade)."

Kan ni tänka er att de håller på så dagarna i ända? Blir de inte hesa? Hahah... ständigt, ständigt: "Vi stannar. Vi åker. Vi stannar. Vi åker. Vi svänger."

Sen var det en till grej. Jag går förbi mataffären för att inhandla ingredienser till dagens middag, och passar på att köpa ett paket bindor när jag ändå är där. Typiskt bra-att-ha-grej liksom. Som jag ändå skjutit upp för att de bara har märken jag aldrig hört talas om. Som "Uisupaa" ("Whisper") och... nu kom jag inte ihåg några fler. Men de flesta ser i alla fall ut som om de kan vara blommiga och parfymerade typ... Så jag tar ett paket och lägger det i korgen med mina andra varor och lägger upp korgen för att betala. Tjejen i kassan tar upp bindorna först och skannar dem. Jag undrar varför det tar så lång tid, och då ser jag att hon slår in dem i en papperspåse och förseglar den med en bit tejp. Veerey secrety! En del av mig ville fnissa åt allt hemlighetsmakeriet, medan en annan ville säga "Snälla, skärp er..."

5 kommentar(er):

hejdetärrasmus sa...

och det bästa är att om du hade sagt att du inte ville ha en påse till bindorna så hade du ändå fått tejpbiten på. i shit you not. de vill tejpa.

Rim sa...

Haha, jag vet! Men det är påsen som stör mig. Det är lite "Vill du ha en påse till din påse?-mentalitet". Dessutom motsätter jag mig att det är nåt hemligt att köpa bindor. Det känns så himla 8:an på högstadiet liksom... fast med en hel nation.

Anonym sa...

Haha! lol

hejdetärrasmus sa...

m. sprit fungerar ju så i usa. man får inte dricka sprit direkt ur flaskan på stan om man inte lägger den i en påse först. man skulle kunna tänka sig att det är för att dölja vad det är man sysslar med, men det blir ju intressant nog mycket mer markerande av avvikelsen när man har den bruna papperspåsen som signalljus. då förstår plötsligt alla vad man håller på med. samma som bindorna då, alltså. förutsatt att det bara är de som får en påse.

om man vore rik borde man gå och plocka på sig ett exemplar av allting i hela affären för att se vilket som fick en påse.

Rim sa...

Sprit får ingen hemlig påse här i alla fall. Det har ju vi redan testat... muahaha.