söndag, januari 28, 2007

Man blir tjock av att åka till Tokyo.

Jag lyckades cykla till Shibuya igår. Det var ganska lätt. När man hittat motorvägen följer man bara den hela vägen tills man ser en massa blinkande neonljus och då svänger man och åker mot dem istället. Syftet med att cykla till Shibuya var egentligen bara att ta reda på hur man kunde ta sig fram dit. Det var lite motigt att cykla dit för bitvis var det uppförsbackar, men det gick ändå utan några större problem. Men det kändes inte speciellt sunt och bra för lungorna. Man åker ju under en motorväg större delen av vägen. En gång åkte jag igenom ett moln av fint damm, det kändes inte speciellt fräscht. Jag har upptäckt att det finns en gärns för hur länge man kan hålla andan när man cyklar...

När jag ändå cyklar hela vägen till Shibuya kan jag passa på att kolla in 109, en populär galleria med inriktning på extremt ungdomligt Tokyofashion typ. Så när jag har nått fram till neonljusen börjar jag titta mig omkring efter vart den kan tänkas vara någonstans. Jag cyklar långsamt genom folkmassan och inser att jag aldrig kommer hitta utan att ta upp kartan som jag har med mig. Jag stannar cykeln på ett lämpligt ställe för kart-framtagning, och när jag vänder mig om står det 109 på en jättestor glittrig skylt precis framför mig. Vilket flyt!

...jag har varit här i lite mer än två veckor nu och undrat för mig själv varifrån jag fick idéen att alla japanskor är jättesmala, och hur det kan komma sig att jag inbillat mig att jag är fylligare än de flesta i Tokyo. Jag har ju sett massor av japanskor som går runt och ser ut som jag och inte alls är pinnsmala! Här kommer förklaringen: Sju våningar Tokyofashion. Sju våningar av byxor som är för små för mig. Och jag undrar bara: Vart fan handlar alla japanskor som inte är pinnsmala sina byxor?! I 109 var storlekarna begränsade. S, M och L (fast jag såg inga L-storlekar), och jag får helt enkelt inte plats i japanska storleken M för att den motsvarar svenska storleken S, på gränsen till XS. Jag är lite stött över att japan tycks tycka att jag är Large...





0 kommentar(er):