fredag, januari 19, 2007

Att posta en Sak.

Jag tänker att nu banne mig är det dags att skicka sitt första brev från det förlovade landet, och går ner till posten. Eller yuubinkyoku, som det också heter. Egentligen är det inte så mycket ett brev. Jag ska skicka en Sak.

Jag köper ett stort kuvert och stoppar ner Saken. "Hej, jag vill skicka det här till Sverige." säger jag på min bästa japanska. Kassörskan undrar artigt om det är ett paket eller ett brev. Jag blir lite ställd... vad gör det för skillnad? Jo, 30:- är vad det gör för skillnad. Det är ungefär 30 SEK dyrare om paketet innehåller ett brev. Mycket märkligt.

Mitt "brev" består av en rosa papperslapp som jag får på postkontoret, där jag skriver en hälsning och "Här får du en Sak". Man kan ju inte bara skicka Saker till folk utan att förklara sig. Det kostar i alla fall 30 kronor extra. Sedan vill de dessutom att man skriver vad paketet innehåller... Men, invänder jag, det är ju en present... det förtar lite av överraskningsmomentet om det står på kuvertet vad det är i!

Postkontorskassörskan hjälper mig till slut att skriva på japanska för att det inte ska bli fullt lika lätt att lista ut innehållet. Jag känner mig som om jag är fem och ett halvt och ska skicka brev till tomten och låter mamma skriva det åt mig. Det går till slut. Postandet av paketet kostar ungefär två tredjedelar av vad själva presenten kostade, men det får det vara värt. Om någon i framtiden får en Sak utan förklaring, så kan ni ju gissa vad som har hänt.



1 kommentar(er):

Anonym sa...

Ååh! Jag vill ha en Sak! Rimsan, kan jag få kramar på burk? just like back in the days (fast jag vill inte ha det för jag kommer ändå bara döda den) =)
Pussgurka & Kramtomat
//Toot