onsdag, januari 24, 2007

Round-1! (ゲ一ムほうだい)

Jag vaknar klockan 06:30 med ett ryck och undrar om jag har försovit mig. Det har jag inte. Grabbarna är lediga från skolan idag och vi ska ta oss till någonting som heter Round-1. Det finns tydligen lite här och var, men just det vi ska till ligger i Kawasaki, ungefär en timmes tåg (inklusive 4 byten och 2 promenader) bort. Round-1 är så mycket som en byggnad proppfull med arkadspel. På 4:e och 5:e våningen är det ゲ一ムほうだい (game-houdai), vilket innebär att man betalar en viss summa och får spela hur mycket man vill i tre timmar. Grabbarna insisterar på att vi först uppehåller oss på första våningen där man betalar för varje spel, men kan vinna saker i dem. Följande blev vunnet: En liten pringles-burk, ett nyckelringsgosedjur, och en mellanstor chokladguldpeng, och vi behövde bara spela upp 170 SEK för de raringarna!

Vidare till övervåningen och alla spel man kan tänka sig. Vi börjar med en liten match i kasta-skumgummibollar-på-varandra-samtidigt-som-man-gömmer-sig-bakom-madrasser-i-en-bur. Ganska roligt. Och sedan vidare till dansspel, trumspel, taikotrumspel, tamburinspel, DJ-spel, sjuta-folk-med-jättestora-vapen-spel, skjuta-zombies-med-mellanstora-vapen-spel, ett flygsimulatorspel där stolen rör sig, och tja, ni fattar, helt sjukt mycket spel, helt enkelt, för dryga 90 SEK per person.

Att ta sig därifrån är desto svårare. Vi får kuponger på vägen ut som vi kan lösa in mot två spel på bottenvåningen. En kupong kan man lösa in mot poletter till spel där man kan vinna fler polletter, och det slutar med att vi tillbringar 45 minuter även där. Sedan är klockan mycket och det är dags för lunch. Japanska restauranger duger icke åt de unga herrarna, och det slutar med att vi åker halvvägs hem och käkar lunch mellan två tågbyten på Mos Burger. Sedan råkar jag, innan jag hinner tänka mig för, säga att det vore gott med lite efterrätt på Starbucks hemma i Futakotamagawa, och grabbarna ropar: "Jaaaaaa!", och då går det inte för sig att backa ur.

Nu är jag mätt, matt, och sömnig. Jag funderar på att sova så att jag orkar med morgondagen också. Morgondagen kommer bestå av att jag ligger hemma och slappar. Det har jag förtjänat.

1 kommentar(er):

KuriÅsa sa...

Pratar du japanska eller svenska eller engelska med barnen?